Olet täällä

0
Heippa tyypit! Lupasin viime kerralla kirjoitella seuraavaksi gluteenittomasta kasvissyönnistä. Tuntuu yhtäkkiä siltä, että kasvissyönti on aiheena mitä ajankohtaisin #varusmiehet laugh Ja tästä kasvisten syönnistä ja syömättömyydestä on ollut julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa melko paljon kommentointia.
 
Mutta ihan tähän alkuun voitaisiin vähän katsoa, mitä tarkoittaa kasvissyönti. Itse asiassa ei ole olemassa yhtä määritelmää siitä, mitä on kasvissyönti. Jos puhutaan henkilöstä, joka syö pelkästään kasvikunnan tuotteita ja joka ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita, niin puhutaan vegaaneista. Eli vegaanin määritelmä on paljon yksinkertaisempi, koska vegaani ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevaa tuotetta. Mutta kasvissyönti onkin laajempi käsite. Kasvissyöjäksi eli vegetaristiksi voidaan kutsua henkilöä, joka ei syö lihaa eikä kalaa. Lakto-ovo-vegetaristi puolestaan syö maitotuotteita ja munaa. Lakto-vegetaristi sen sijaan
 käyttää maitotuotteita.  Myös hunaja on vegetaristeilla käytössä, toisin kuin vegaaneilla.
 
No miksi ylipäänsä halusin kirjoittaa blogikirjoituksen keliakiakiasta ja kasvissyönnistä. No ensinnäkin sen takia, koska kasvissyönti on hyvä juttu terveydelle ja toiseksi sen vuoksi, että keliakia ja kasvissyönti vaativat hiukan (vielä) enemmän ruokavalion pohdintaa.  Jos aloitetaan siitä, että miksi kasvissyönti kannattaa, niin
 
Ja mitäs sitten keliaakikon pitää muistaa.
1. No ainakin se kuidun saanti! Kasviksista, hedelmistä ja marjoista saa muikeasti kuitua, joten pelkkää plussaa elimistölle.
2. Tuoteselosteiden lukeminen. Monet kasvistuotteet ovat gluteenittomia, mutta tylsiä poikkeuksiakin on kuten Nyhtökaura. Nyhtökaura ei siis ole gluteeniton. Nettisivujen mukaan:” Tutkimme aktiivisesti mahdollisuutta täysin gluteenittoman tuotteen valmistamiseen”. 
3. Mutta Härkis on gluteeniton! Nettisivuillakin todetaan, että:”Kyllä, kaikki HÄRKIS®-tuotteet ovat tätä nykyä tutkitusti gluteenittomia ja ne soveltuvat myös keliaakikolle.”
4. Samoin Tofu eli soijaproteiinituotteet ovat usein gluteenittomia. Kuten SoFine Tofu a´la minute Thai spiced soijakuutiot.  Lukekaa tuoteseloste silti!
Ja kasvisruoan tekeminen on sikahelppoa ja tosi nopeaa. Linssejä ja papuja löytyy purkista valmiina ja linssit myös valmistuvat kuivattuinakin nopeasti.
 
Ja koska Keliakiaviikko pyörähtää ensi viikolla käyntiin teemalla ”Löydä gluteeniton tuote” niin kehotan teitä löytämään kaupasta Vaissin kasviskääryleen. Erittäin maukas ja siinä on käytetty valkoisen riisin tilalla gluteenitonta täysjyväkauraa! Ihan parasta. https://www.vaissi.fi/tuotteet/
 
Ja tähän loppuun maailman helpoin kasviskastike:
1 purkki tomaattimurskaa (500g)
lehtikaalia kaksi isoa lehteä (leikkaa suikaleiksi)
basilikaa ja persiljaa kumpaakin kourallinen
hieman sokeria pyöristämään makua
oman maun mukaan kasvisliemikuutiota muruina joukkoon
Sekaan purkillinen punaisia linssejä ja papuja.
 
Tarjoile pastan kanssa. Menee ehkä 10 minuuttia, niin ruoka on valmista. Lisäsin vielä avokadoa. Namnamnam heart

P.S. Kuvat ovat omiani ja oikeudet niihin säilyvät minulla. Kiitos ja heippa. 

Lisää uusi kommentti