Olet täällä

2

 

Diagnosoitiinko sinulle tai läheisellesi keliakia? Tässä on sinulle muutamia vinkkejä, jotka toivotavasti auttavat sinua eteenpäin tässä uudessa tilanteessa.



1. Ole optimistinen, mutta anna surunkin tulla. Keliakia on elinikäinen sairaus, joten on oikein tuntea ja kohdata suru, muutoksen tuoma ahdistus sekä epävarmuuskin. Toisaalta mahavaivasi hellittävät gluteenittoman ruokavalion myötä hyvinkin nopeasti, suolinukkasi alkaa elpyä ja tunnet todennäköisesti itsesi terveemmäksi, pirteämmäksi sekä elinvoimaisemmaksi. Toisaalta, älä koskaan vähättele keliakiaa sairastavalle tyyliin ”eihän keliakia ole mikään vakava juttu”.

2. Tee tarvittavat muutokset ja järjestelyt keittiössäsi. Tarvitset mahdollisesti kaksi leivänpaahdinta, margariinipakettia sekä leipälaatikkoa. Pakastimeen kannattaa merkitä oma hylly gluteenittomille tuotteille, samoin kuin kuivatuotekaappiinkin. Suosittelen, että koko perhe siirtyy gluteenittomiin ruokiin ainakin pastan, mausteiden, jäätelöiden, valmisruokien sekä keksien osalta. Näin on helpompi välttää niin kontaminaatiota kuin vahingossa gluteenia sisältävien ruokien syömistä.

3. Ilmoita lapsesi kouluun tai päiväkotiin erityisruokavaliosta. Suosittelen myös koulussa käymistä ja keittiöhenkilökunnan kanssa keskustelua, että lapsesi saa varmasti hyvää, mutta gluteenitonta ruokaa. Lapsen kanssa on hyvä käydä läpi, mistä hän saa oman ruoka-annoksensa. Opettajankin on hyvä tietää keliakiasta, koska koulussa on usein retkiä, herkkuhetkiä ja erityisohjelmaa.

4. Liity paikalliseen tukiorganisaatioon, joka Suomessa on Keliakialiitto (https://www.keliakialiitto.fi/). Heillä on neuvoja, vinkkejä, vertaistukea ja muuta hyödyllistä materiaalia. Keliakialiitto julkaisee gluteenittomien tuotteiden listoja sekä lehtisiä niin paperilla kuin netissäkin. Lisäksi heillä on alueellisia tilaisuuksia, jossa voit kohdata muita vastaavassa tilanteessa olevia, opetella kokkaamaan gluteenittomia ruokia ja pääset vaihtamaan ajatuksia muiden keliaakikkojen kanssa. Netin keskustelupalstat ja Facebook ovat mahtavia tietolähteitä.

5. Lue jokaisen tuotteen ja ruoan tuotesisältö. Jokaisen. Jos et ole varma ruoan gluteenittomuudesta, älä syö sitä. Mitään ei voi olettaa, eli yllättäen mm. monet jäätelöt, kermat, juomat, kastikkeet ja karkit sisältävät gluteenia. Kun saat ravintolassa ruoka-annoksen eteesi, kysy vielä kerran, onhan ruoka gluteenitonta.

6. Googlaa, kysy ja etsi tietoa – gluteeniton ruokavalio vaatii jatkuvaa opiskelua, hereillä pysymistä ja tarkistamista. Varmista, mitä voit syödä, ennen kuin syöt. Ruoat sisältävät jos mitä aineita, ja sinun vain täytyy tietää mikä on gluteenitonta. Esimerkkejä tällaisista ainesosista ovat vehnätärkkelys (useimmat voivat syödä), ei-gluteeniton kaura (ei voi syödä), couscous (ei voi syödä), vehnänalkiot ja –leseet (ei voi syödä) ja vaikkapa ohratärkkelys (ei voi syödä). Lisäksi tuotteet ja reseptit muuttuvat, ja aiemmin gluteeniton tuote voikin muuttua gluteenia sisältäväksi.
 

7. Mitä tarkoittaa tuoteselosteen lause ”Saattaa sisältää gluteenia”? Se tarkoittaa, että tuote sisältää gluteenia. Joissain tapauksessa niin vähän, ettei siitä ole haittaa, mutta huonolla tuurilla gluteenia on niin paljon, että suolinukkaa tuhoutuu. Älä siis käytä saattaa sisältää -tuotteita.


8. Älä koskaan kuuntele ihmisiä, jotka vähättelevät sairauttasi tyyliin, ettei nyt yksi keksi/munkki/kakkupala/jäätelötuutin keksi aiheuta mitään vahinkoa. Jos tuote sisältää gluteenia, se aiheuttaa vahinkoa, vähintäänkin suolinukallesi.

9. Ole valmis kysymään ja selittämään asiaasi uudestaan ​​ja uudestaan. Ei, gluteenittomuus ei ole valinta tai dieetti, vaan ehdoton edellytys sille, että pysyt terveenä. Siksi sinulla on oikeus olla vaikea asiakas ja vaatia järkähtämättä gluteenitonta ruokaa. Jos saat ravintolassa vääränlaisen annoksen, palauta se ja varmista, ettei uudessa annoksessa ole kontaminaatioriskiä. Niin usein salaatissa olleet krutongin palaset on vain poistettu ja muuten sama annos tuodaan sinulle uudestaan…

10. Vältä kontaminaatiota. Keittiö täytyy pitää entistäkin puhtaampana, astiat täytyy pestä aina käytön jälkeen ja varmista, ettei samalla leikkuulaudalla tai leipäveitsellä käsitellä sekä gluteenia sisältäviä että gluteenittomia ruokia. Valitettavasti gluteeniton ruokavalio herkistää vatsaa ajan myötä, joten kontaminaation ja altistuksen välttämiseksi sinun täytyy olla koko ajan tarkempi.

12. Suunnittele juhlat, tilaisuudet ja tapahtumat hyvissä ajoin etukäteen. Ilmoita järjestäjälle erityisruokavaliostasi ja kysy paikan päällä, että annoksesi on gluteeniton. Muista myös varmistaa lisukkeet, kuten sämpylät, jälkiruoat ja kahvileivät, että saat ne oikeanlaisena.

13. Valmistaudu matkoihin, vierailuihin ja reissuihin huolellisesti. Ota selvää gluteenittomia ruokia tarjoavista ravintoloista ja kaupoista, ota matkalle omia eväitä ja kielikäännös, jossa keliakiasta kerrotaan kohdemaan kielellä. Ole varovainen, mitä laitat suuhusi. Kysy. 

14. Nauti elämästäsi. Keliakia ei ole rangaistus eikä se johdu mistään tekemästäsi tai tekemättä jättämisestäsi. Gluteenittomaan elämään tottuu kyllä ja sinä selviydyt.

Kommentit

Tämä listaus oli hyvä tiivistelmä. Tosin meillä sanottiin, että saattaa sisältää tuotteita voi satunnaisesti syödä. Tyttäreni arvot olivat normalisoituneet. Omaan kontrolliin on vielä aikaa.
Tärkeintä on varmasti seurata keliakia-arvoja.

Lisää uusi kommentti