Olet täällä

0
Moi tyypit! Ja ihanaa uutta vuotta 2019. Ensi vuonna on vuosi 2020. Sellainen vuosiluku, joka kuuluu tieteiskirjallisuuteen.
 
Mutta nyt hieman arkisimpiin kuvioihin eli hapanjuureen. Tai hapanjuurella leipominen on siis vanhinta mahdollista leiväntekoa, joten siinähän se aasinsilta sitten yhdistyi tulevaisuudesta menneisyyden kautta nykyisyyteen smiley
 
Oma hapanjuureni on nyt parin kuukauden vanha ja olen leiponut menestyksekkäästi sämpylöitä omalla hapanjuurellani. Puuha on todella hauskaa ja kaikkea saa ja pitää kokeilla: erilaisia jauhoja, nostatusaikoja, uunin lämpötiloja, hapatusaikoja ja niin edelleen. Eihän kaikki aina onnistu, mutta sitä varten minulla on pakastimessa säilössä pieni juurenalku, jotta ei ihan alusta tarvitse aloittaa jos sattuu joku katastrofinpoikanen wink Oma juureni on melko hapan ja tumma eli jauhoina olen käyttänyt tattaria ja teffiä. Nyt kun kokemusta hapanjuurileivonnasta löytyy enemmän, niin ajattelin kokeilla riisijuurta.
 
Ja lupailin ihan tutkittua tietoa hapanjuuren terveysvaikutuksista! Ensinnäkin on hyvä muistaa, että minun hapanjuureni on erilainen kuin sinun hapanjuuresi, koska asumme eri paikkakunnalla, eri talossa ja eri huoneessa ja niin edelleen eli hapanjuuri todellakin ”villi” eli koostumus riippuu siitä, missä tämä juuri on saanut alkunsa. Ja toiseksi en löytänyt erityisesti gluteenittoman hapanjuuren terveysvaikutuksista tutkimuksia, joten tässä sitten yleisesti hapanjuuresta tehtyä tutkimusta.
 
Monesti jo tässä blogissa mainittu Reijo Laatikainen on kumppaneineen tutkinut, miten VEHNÄhapanjuuri leipä ja hiivaVEHNÄleipä vaikuttavat IBS ja vehnäherkkien henkilöiden oireisiin. He toteavat, että tässä tutkimuksessa ei eroa huomatti vaikka hapanjuurileipä sisälsi vähemmän FODMAP –yhdisteitä. (Pilot Study: Comparison of Sourdough Wheat Bread and Yeast-Fermented Wheat Bread in Individuals with Wheat Sensitivity and Irritable Bowel Syndrome)
Toisessa tutkimuksessa Nøhr Iversen kumppaneineen selvitteli, voisiko RUIShapanjuurileipä vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen. Tämän tutkimuksen mukaan ei huomattu vaikutusta. ”Appetite and Subsequent Food Intake Were Unaffected by the Amount of Sourdough and Rye in Soft Bread—A Randomized Cross-Over Breakfast Study”
Eli vaikka hapanjuurileivonta on kovin hauska harrastus, niin ihan suoraan en löytänyt vakuuttavaa ja monipuolista aineistoa sen terveysvaikutuksista.
 
Olin myös tässä käymässä Edinburghissa. Ihana kaupunki ja kyllä minä vaan kovasti tykkään Iso-Britannian gluteenittomasta valikoimasta. Löysin muun muassa Nutribrex nimisiä ”weetabix” murokkeita. Oi tätä onnea! Ja tietysti sen pehmeän gluteenittoman leivän määrä kaupoissa. Ja yhden suosikkisämpylän kuitupitoisuus  14g. Toin mukanani muutaman paketin ja pistin pakasteeseen yeslaugh
Tässä linkki
Ja mikä parasta. Voi mennä kauppaan ja ostaa GLUTEENITTOMAN kolmioleivän ja syödä sen siitä vaan vauhdissa. OiOi. Marks & Spencer Food.
(Kuvissa Warburton gluten freen  gluteeniton leipä ja Starbucks UK:n gluteeniton täytetty leipä, joka lämmitettiin omassa muovikuoressaan eli ei kontaminaatiota)
Seuraavassa postauksessa käsittelen lisäravinteiden tarvetta gluteenittomassa ruokavaliossa. Tutkitun tiedon esittelyä luvassa :)

Lisää uusi kommentti