Olet täällä

0
En tiedä, onko muillekin suositeltu aloittamaan gluteenittomien leipien maailmaan tutustuminen näkkileivästä.
Sinänsä oikein hyvä neuvo. Näkkileipä on rapsakkaa, säilyvää ja oikeastaan tosi hyvän makuista. Neutraalia suorastaan.
 
Oman keliakia”urani” alkutaipaleella yli 10 vuotta sitten (huh, onko siitä jo niin pitkä aika!), ei kaupoissa ollut tuoreita gluteenittomia leipiä. Ainakaan omassa lähikaupassani Pohjois-Karjalassa, jossa silloin asuin. Joten aikalailla rakastuin gluteenittomaan näkkileipään. Sen jälkeen on kulunut pitkiäkin aikoja, jolloin en ole enää näkkileipää paljonkaan syönyt. Olen leiponut itse ja ostanut kaupasta.
Nyt taas olen jostain syystä hakeutunut näkkileipien ääreen ja käteni on hamunnut kaupan hyllyltä pahvipakkauksia. Ajattelinkin tässä ensimmäisessä blogikirjoituksessani käydä läpi, mitä näkkileivästä kannattaa huomioida ja esitellä erilaisia näkkileipiä, joita markettien hyllyiltä löytyy.
 
Ensinnäkin rakkaat ihmiset, kannattaa etsiä paketista tuotteen ravintoarvo tai ravintosisältö –teksti. Sieltä on hyvä bongata kohta ”ravintokuitu” ja ”suola”. Ravintokuidun määrä olisi hyvä olla mahdollisimman suuri ja suolan määrän mahdollisimman pieni. Ei helppo tehtävä!Otetaan esimerkiksi Pirkka Kauranäkkileipä. Ravintokuitua sadassa grammassa tuotetta on mallikelpoiset 11g, mutta suolaa 2,5g sataa grammaa kohti. Hui! Ihan pieni referenssi tähän, että 100g sipsiä, sellaista sileää tavallista perunalastua sisältää abouttiarallaa 1.3g suolaa sataa grammaa tuotetta kohti. Hiphei. WASA leipomon sesam&havsalt –uutuus sisältää 6.5g ravintokuitua/100g ja suolaa 2.05g/100g. Semperin kauranäkkileivässä on ravintokuitua 7.0g/100g ja suolaa 1.3g. Rainbow Gluteeniton näkkileipä tummaksi paistettu sisältää ravintokuitua 5g/100g ja suolaa 1g/100g.
 
Ja siis miksi ei suolaa?!? Runsas suolan käyttö ei tee ihmiselle hyvää, vaan se esimerkiksi lisää kohonneen verenpaineen riskiä (Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014). Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa annetaan lisäksi suositus vähentää suolan käyttöä elintarvikkeissa ja ruoan valmistuksessa. Me kuluttajat voimme äänestää valinnoillamme vähemmän suolaa sisältävän ruoan puolesta. Olisi aika kiva, jos jollain gluteenittomalla näkkileivällä olisi Sydänmerkki. Mutta ei ole. Ainakaan vielä.
 
Ja mikäs sitten on oikea näkkileipä. Minä olen näkkileivän suhteen sellainen, että esimerkiksi siemennäkkileipä ei ole itselleni ”oikea” näkkileipä. Mutta mikäs siinä. Makuasioita. Ihan mieletön kuitupommi siemennäkkileipä on ja itse tehden saa suolan määränkin pieneksi. Ei paha. Samoin näkkileiväksi kaupassa kutsutaan sellaista ”vohveli”kuivaleipää kuten Le pain des fleurs –sarjan ”näkkileivät”.  Vaihtelu virkistää ja kiva kokeilla erilaisia juttuja. Yksi aika hauska idea oli murustella näkkileipää jogurtin joukkoon vähän niin kuin müsliksi. Tai juustokakun pohjaksi digestive –keksin sijaan.
Lähteet:
Suolan haitoista kannattaa ehdottomasti lukea myös idolini Reijo Laatikaisen teksti http://www.pronutritionist.net/2013/04/suolan-haitat-onko-niita/
P.S. Kuvat on mun ihan omia. Älä kopsaa ilman, että viittaat blogiini. Kiitti :)
 

Lisää uusi kommentti